Ofte stilte spørsmål

 

Tenker

De vanligste spørsmålene

Mange spør om følgende som gjelder småbåthavna:

Er det vann og strøm i havna?

Flesteparten av de kommunale båtplassene skal ha tilgang til vann. Hovedkranen og strømmen stenges normalt rundt 15. november, eller når frosten kommer. 

Vann og strøm åpnes opp normalt fra og med 14. mars, så sant det ikke er frost.

Det tar noe tid å åpne opp i alle havnene, det vil ta noen dager før alle havnene har dette tilgjengelig.

Leietakere må selv stå for egne vannslanger og overganger på bryggeanleggene. Dette er ikke noe kommunen legger til rette for.

Hva hvis det er festing, bråk og støy?

Opplever du festing, bråk eller støy må politiet kontaktes. 

Hvor finner jeg fakturaen min?

Vi sender ikke ut faktura. Betaling skjer via nettbetalingstjenesten Nets

Slik kan du betale for din plass :

  1. Gå inn på din profil via følgende lenke: ​https://baathavn.kristiansand.kommune.no/
  2. Klikk på "Logg inn" oppe i høyre hjørne.​
  3. Gå inn på "Brukerdetaljer" og kryss av for at du godkjenner regelverket. Sjekk spesielt at feltet "By" er riktig utfylt før du trykker LAGRE!
  4. Klikk på "MINE BÅTPLASSER" og velg knappen "BETAL" for betaling av ny sesong. ​

Betalingen gjennomføres ved valg av kort, Vipps eller faktura via nettbetalingstjenesten Nets.​

​Det er samtidig ønskelig at du som leietaker sjekker og oppdaterer følgende opplysninger:​

  • Kontaktinformasjon (adresse, e-postadresse, telefonnummer etc.)​
  • Registreringsnummer og annen informasjon om båt som skal ligge på plassen​.
  • Registrerte ventelister. Vennligst meld deg av venteliste hvis søknad ikke lenger er aktuelt​.

Ved spørsmål, kontakt innbyggertorget på telefon 380 75 000 eller send oss en mail post.smabathavner@kristiansand.kommune.no 

Ønsker å bytte båtplass, hvordan gjør jeg det?

Hvis du ønsker å bytte plass logger du først inn på min konto: Kristiansand kommune v/ småbåthavnene

1. Gå til "reservasjoner" og godta reservasjonen

2. Gå til "båtplass", trykk på den nye plassen hvor det står ubetalt. 

3. Velg knappen "bytt og betal" og legg inn byttet her.

Du må da betale for den nye plassen og så får du refundert for den gamle- minus det som har gått av sesongen.

Kan jeg få betalingsutsettelse hos dere?

Man kan ikke få utsettelse på betaling av båtplass.

Men har du valgt faktura i betalingsløsningen, så kan du dele opp, utsette eller betale direkte med Vipps hos Riverty. (Riverty er de som utsteder faktura for oss)

Har du valgt faktura i betalingsløsningen? Logg inn med BankID her: Logg inn - Velkommen til Mine Sider (riverty.com) og velg betalingsmetode selv. 

Jeg trenger båtplass, finnes det en ledig nå?

Oversikt over ledige båtplasser finner du her

Er jeg nødt til å registrere båten for å leie båtplass?

Du kan sette deg på venteliste for båtplass uten å ha båt, eller for båt uten registreringsnummer. Men for å kunne benytte båtplassen må båten ha et gyldig registreringsnummer når båten plasseres på båtplassen.

Båter skal være registrert i Småbåtregisteret, Securemark eller i Sjøfartsdirektoratets NIS/NOR-register.

Båten skal være godt synlig merket med tilsendt registreringsnummer fra nevnte registre. Oppdater din brukerprofil hos oss med riktig registreringsnummer umiddelbart ved endringer.

Hvordan registrerer jeg båten?

Du registrerer båten ved å ta kontakt med et av følgende godkjente registre: 
Småbåtregisteret, Securemark eller Sjøfartsdirektoratets NIS/NOR-registeret

Når du har mottatt gyldig registreringsnummer, oppdaterer du din brukerprofil hos oss. Sørg for samsvar mellom oppgitt registreringsnummer og merking på båten.

Må jeg å fornye leieforholdet hver sesong?

Nei, det trenger du ikke. Har du fått tildelt båtplass, vil leieforholdet bli fornyet automatisk hver sesong frem til du velger å si opp båtplassen.

Ved mnd-skifte januar/februar vil du motta en SMS hvor du må logge deg inn og avkrefte eller bekrefte båtplassen for den nye sesongen.

Hva skal jeg gjøre hvis noen har lagt seg ulovlig på min båtplass?

Har båten registreringsnummer, kan dette søkes opp i småbåtregisteret www.sbr.rs.no og eier kontaktes direkte for å fjerne båten. 

I åpningstiden (mandag til fredag 08.00–15.30) kontaktes Kristiansand Småbåthavner. 

Jeg ønsker å bo i båten mens jeg leier båtplass. Hvordan går jeg frem?

Det er ikke lov å bo i båten i kommunens småbåthavner. Vi har ikke fasiliteter i våre havner til å bo i båten. For de som ønsker å bo i båt, er det tilbud for dette i Gjestehavna.

Jeg har blitt utsatt for hærverk/tyveri!

Det første du må gjøre er å anmelde saken til politiet. Deretter sender du oss en epost der du beskriver hva som har skjedd og hvilken båtplass det gjelder.

I havner med kameraovervåkning blir filmopptak slettet etter syv dager. Det er derfor viktig at du politianmelder saken og tar kontakt med oss så fort som mulig. Vi gjør oppmerksom på at det kun er politiet som kan be om video som bevismateriale. 

Hva blir konsekvensene for båter som ligger feilfortøyd? 

Hvis båten ikke blir fjernet etter varsel, vil den bli tauet bort eller heist opp. Båten blir ikke utlevert før kostnader ved borttauing og eventuelt opptak er betalt.

Les mer om hvilke regler og retningslinjer som gjelder for våre havner.

Hva betyr B-plass? 

Dette er båtplasser som er av vesentlig dårligere standard (normalt grunnere plasser) og egner seg for joller eller andre båter som ikke stikker dypt i vannet. Prisen for B-plasser finner du i vår prisoversikt. Vi anbefaler at du som kunde ser på B-plassen før du takker ja til den.

Det er Kristiansand kommune som fastsetter kategorien. 

Hvor lenge varer båtsesongen, og når kan jeg ta ut båten?

Båtsesongen varer fra 1. april til 31. oktober, med unntak av Korsvik småbåthavn, der sommersesongen slutter 30. september. Dette fordi havnen er særlig værutsatt. 

På våren kan båtene normalt settes ut helgen før sesongstart. På høsten må alle båter være fjernet fra anleggene innen sesongslutt, med mindre det er søkt om vinterfortøyning. Båter som ligger på vann uten avtale risikerer kontrollgebyr eller inntauing.

Les mer om hvilke regler og retningslinjer som gjelder for våre havner.

Har kommunen boblehavn?

Nei, vi har vi ikke bobleanlegg.

Jeg ser ingenting i displayet på strømstolpene!

Vi er klar over at det er enkelte strømstolper som har dårlig belysning i displayet. Send inn en feilmelding til oss hvis du opplever dette. Et tips for å se informasjonen tydligere er å kikke inn i displayet fra en annen vinkel, for eksempel på skrå ovenfra eller nedenfra. 

Klikk her for bruksanvisning til strømstolpene.

Hva inngår i leien av båtplass? 

Sesongleien omfatter båtplassleie, avfallsavgift/miljøavgift og eventuelt vaktavgift. Se vår prisoversikt for mer info om pris på båtplassene. 

De fleste båtplassene har tilgang til gratis vann og strøm. Noen brygger har strømstolper med betalingsløsning. Det er innført betaling for bruk av strøm i følgende havner: Eidsbukta, Ronsbukta, Korsvik, Nedre Otra og Otterdalen småbåthavn.

Les mer om strøm og bestilling av strømkort

Hvor er det vakthold/kameraovervåkning?

Klikk her for en komplett oversikt over hvilke fasiliteteter de ulike havnene har.

Det er montert kamera i Auglandsbukta, Christiansholm, Hånesbukta, Justvik, Kuholmen, Kolmila, Otterdalen, Narviga og Ronsbukta småbåthavn. 

Hvordan er dybdeforholdene i havnene?

Vi har dessverre ingen målinger på dybde i våre havner. Leietakeren må selv se om båtplassen passer til båten før godkjenning. Noen båter (seilbåt f.eks) stikker dypere enn andre. Det er derfor viktig å se på plassen først.

Hvor får jeg parkeringskort for Solta?

Parkeringskortene for sesongen vil bli sendt ut rundt 3. mai.

Kontroll vil ikke starte før 15. mai.